Regler og afgifter ved import af veteranbil

Afgifter på veteranbiler

I december 2020 vedtog Folketinget ændrede afgifter for blandt andet veteranbiler. Samtidig blev originalitetskrav for veteranbiler ophævet, det sidste gør livet en hel del lettere for alle veteranentusiaster.

Sådan beregnes registreringsafgiften

Registreringsafgiften for veteranbiler beregnes på to måder; enten ud fra 75% af bilens oprindelige afgiftspligtige værdi eller ud fra bilens aktuelle handelspris. Den laveste af de to beregninger, er den registreringsafgift som du skal betale.

Veteranbiler er fritaget for tillæg i registreringsafgiften for CO2-udledning.

Registreringsafgift – skalaknæk for veteranbiler
Afgift på 25% af afgiftspligtig værdi op til 65.000 kr.
Afgift på 85% af afgiftspligtig værdi mellem 65.000 kr. og 202.200 kr.
Afgift på 150% af afgiftspligtig værdi over 202.200 kr.

Den afgiftspligtige værdi er bilens pris i Danmark før registreringsafgift, da bilen var ny.

Var bilens pris under kr. 65.000 før registreringsafgiften blev pålagt den var ny, skal du kun betale 25% i registreringsafgift. De 75% i registreringsafgift er derfor et loft over den maximale registreringsafgift.

Sådan beregner du registreringsafgiften
Registreringsafgiften har ændret sig gennem tiden. I 1957 betalte man 70 procent i afgift fra 2.000 kr. op til kr. 15.000 og 130 procent af værdien over 15.000 kr.

I 1977 blev satserne på 105 procent og 180 procent indført og de har været gældende indtil 2015, hvor man sænkede de 180 procent til 150 procent.

Den bedste og sikreste måde at finde ud af, hvad du skal betale i registreringsafgift, er at kontakte SKAT.

Ønsker du at få en indikation på hvor på skalaen det ligger, skal du finde nyvognsprisen i Danmark, for at kunne beregne prisen før registreringsafgift og markedsprisen på en tilsvarende model med afgifter i Danmark.

 

Eksempler på biler og priser

Pris i Danmark i 1978

BMW 528I

179.764 kr.

BMW 630 CS

306.172 kr.

Chevrolet Corvette

ca. 240.000 kr.

Datsun 260 Z 2+2

159.988 kr.

Mercedes-Benz 450 SLC

ca. 450.000 kr.

Pontiac Firebird Trans AM

ca. 170.000 kr.

Porsche 911 SC Coupé

346.400 kr.

Porsche 928

468.484 kr.

Kilde: Bil-Revyen.

Pris i Danmark i 1981

Audi Quattro

444.860 kr.

BMW 635 CSi

457.792 kr.

Chevrolet Camaro Z28

241.853 kr.

Datsun 280 ZX 2 + 2

212.995 kr.

Mazda RX7

174.999 kr.

Mercedes-Benz 280 CE

361.168 kr.

Pontiac Firebird Formula

ca. 210.000 kr.

Porsche 911 SC

493.867 kr.

Kilde: Bil-Revyen.

Hvad bilen kostede i Danmark som ny?

Hvis du ikke kender prisen på bilen da den var ny, har Det Kongelige Bibliotek scannet samtlige nummerer af Bil-Revyen fra 1965 til 2006. Her kan du finde nyvognsprisen på det pågældende tidspunkt i Danmark. Bemærk, at der kun er adgang via nogle biblioteker.

Når du har nyvognsprisen, kan du beregne hvad var bilen kostede uden registreringsafgift.

Eksempel med bil til kr. 350.000

1. 350.000 kr. = X + (15.000 kr. * 105%) + (X – 15.000 kr. * 105%) * 180%

2. 350.000 kr. = X + 15.750 kr. + 1,8X – 28.350 kr.

3. 350.000 kr. = 2,8X – 12.600 kr.

4. 362.600 kr. = 2,8X

5. X = 129.500 kr.

Beregn registreringsafgiften

For at kunne beregne hvad du skal betale i afgift, skal du bruge prisen på bilen i Danmark, så beregner du hvad bilen kostede før registreringsafgiften. Dernæst skal du finde ud af, hvad handelsprisen er for en tilsvarende bil i Danmark.

Sådan beregner du overslag på registreringsafgiften. Download beregningsskemaet åben zip filen og derefter Excel filen. Indtast oplysningerne: Handelspris, nypris og afgiftspligtig værdi og klik på “Beregn”.

Husk resultatet kun er vejledende, det er kun SKAT som kan beregne den endelige registreringsafgift.

For veteranbiler beregnes registreringsafgiften enten ud fra op til 75% af bilens oprindelige afgiftspligtige værdi som ny, eller ud fra bilens aktuelle handelspris. Den registreringsafgift der skal betales, vil være den laveste af de to beregnede registreringsafgifter.

Hvis du ikke kan finde prisen på bilen i Danmark da den var ny, kan det skyldes at der kun er importeret ganske få eksemplarer eller at den slet ikke blev importeret til Danmark på det pågældende tidspunkt. I det tilfælde vil SKAT vil lave en beregning og et skøn af, hvad bilen ville have kostet.

Bemærk, du ikke kan være sikker på resultatet af denne beregning. Kontakt SKAT, før du importerer din veteranbil, kun de kan hjælpe dig med hvad du skal betale i registreringsafgift.

Told og moms for veteranbiler
Når bilen er ældre end 30 år, så anser man køretøjet som værende et samlerobjekt. Det betyder at man ikke skal betale told, og momsen reduceres fra 25% til 5 % af den samlede handelspris for bilen og fragtomkostningerne.

Originalitetskravet er ophævet

Originalitetskrav for veterankøretøjer er ophævet. Det gælder for alle køretøjer, som er mere end 35 år gamle, uanset hvornår køretøjet er blevet afgiftsberigtiget.

Afskaffelsen af originalitetskravet betyder, at man nu kan reparere sin veteranbil uden at komme i konflikt med afgiftsreglerne.

Brændstoftillægget på veterankøretøjer er afskaffet
Brændstoftillægget som før blev pålagt veterankøretøjer er afskaffet, det betyder at du ved import af et veterankøretøj kun skal betale registreringsafgift og ikke et CO2 tillæg oven i.

USA-importen
249 Faust Road
NC 28036 Davidson
Charlotte, North Carolina, USA.
Telefon: +1 704 942-7327
Mandag-fredag fra kl. 13.30 til kl. 23.30 dansk tid.
E-mail: info@usaimporten.dk

Import af containergods til Danmark? Læs mere på USA-shipping, her hjælper vi private og virksomheder med transport og shipping af containergods.

© USA-importen 2017-2021. Udvikling og design: Admeex design

© USA-importen 2017-2021. Udvikling og design: Admeex design