Veteranbiler

Fra Youngtimer til Veteranbil

Når bilen fylder 30 år går den fra at betegnes som Youngtimer til at kunne registreres til veterankørsel. Er din registreret til veterankørsel betyder det at den kun må bruges til lejlighedsvis kørsel.

Når din bil fylder 35 år kan det registreres som ægte veteranbil, hvilket blandt andet betyder at den kun skal synes hvert 8. år.

Forsikring af veteranbiler

Når det glæder forsikring af bilen adskiller en veteranbil sig ikke i forhold de til yngre biler, når det glæder forsikring. Dog er det et krav, på lige fod med de øvrige biler, at en veteranbilen skal have en ansvarsforsikring.

Mange forsikringsselskaber tilbyder dog en billigere veteranbil forsikring, men du skal være opmærksom på betingelserne for forsikringen. Blandt forsikringsselskaberne er der forskel på om de tilbyder helårskørsel for veteranbiler eller om det er begrænset i sommer halvåret i perioden fra 15. marts til 15. november.

Hos nogle forsikringsselskaber kan der være en kilometerbegrænsning, eller at bilen skal parkeres i lukket garage.

Mercedes Benz 200-serie W114 fra 1975. Import af brugte biler USA-importen.

DeTomaso Pantera

DeTomaso Pantera fik sin debut i 1971 som afløser for DeTomaso Mangusta. Det er italiensk design kombineret med amerikansk råstyrke i form af Fords 351 Cleveland V8 motor med omkring 325 hk.

USA var det største markedet for DeTomaso og i perioden fra 1972 til 1975 blev Pantera solgt gennem Fords Lincoln-Mercury forhandlere, som i den periode solgte størstedelen af den samlede produktion på i alt 7.260 biler. DeTomaso Pantera blev produceret helt frem til 1992, men fra 1976 i et mere begrænset antal biler.

Pantera er i dag en meget eftertragtet veteranbil, det skyldes blandt andet Fords 351 Cleveland V8 motor som gør det forholdsvis nemt at skaffe reservedele og ikke mindst det smukke design.

Reduceret vægtafgift

Når bilen fylder 35 år reduceres vægtafgiften automatisk for alle biler også selv om bilen ikke er registeret som veteranbil.

Der stilles ingen krav for at overgå til den reducerede vægtafgift, hverken i forhold til brug af bilen, for eksempel angående kørsel eller i forhold til forsikringstype.

Det gælder uanset om der er betalt en reduceret registreringsafgift af ved importen til Danmark, eller om bilen er blevet solgt som ny i Danmark med fuld afgift.

Vægtafgift betales af biler fra før 1.juli 1997. Den grønne ejerafgift opkræves for biler der er indregisteret fra 1. juni 1997 og frem.

Mercedes Benz 200-serie W114 fra 1975. Import af brugte biler USA-importen.

BMW 2002 tii

I 1968 blev den 120 hk BMW 2002 ti lanceret og derefter i 1971, kom så den eftertragtede 130 hk udgave BMW 2002 tii, med mekanisk indsprøjtning system fra tyske Kugelfischer, et system som der oprindeligt var udviklet dieselmotorer. I 1975 blev 02 serien afløst af 3 serien (E21).

Registreringsafgift ved import af veteranbil

Registreringsafgiften for veteranbiler beregnes på to måder; enten ud fra 75% af bilens oprindelige afgiftspligtige værdi eller ud fra bilens aktuelle handelspris. Den laveste af de to beregninger, er den registreringsafgift som du skal betale.

Veteranbiler er fritaget for tillæg i registreringsafgiften for CO2-udledning.

Registreringsafgift – skalaknæk for veteranbiler
Afgift på 25% af afgiftspligtig værdi op til 65.000 kr.
Afgift på 85% af afgiftspligtig værdi mellem 65.000 kr. og 202.200 kr.
Afgift på 150% af afgiftspligtig værdi over 202.200 kr.

Den afgiftspligtige værdi er bilens pris i Danmark før registreringsafgift, da bilen var ny.

Var bilens pris under kr. 65.000 før registreringsafgiften blev pålagt den var ny, skal du kun betale 25% i registreringsafgift. De 75% i registreringsafgift er derfor et loft over den maximale registreringsafgift.

Beregning af registreringsafgiften for veteranbiler
Registreringsafgiften har ændret sig gennem tiden. I 1957 betalte man 70 procent i afgift fra 2.000 kr. op til kr. 15.000 og 130 procent af værdien over 15.000 kr.

I 1977 blev satserne på 105 procent og 180 procent indført og de har været gældende indtil 2015, hvor man sænkede de 180 procent til 150 procent.

Den bedste og sikreste måde at finde ud af, hvad du skal betale i registreringsafgift, er at kontakte SKAT.

Ønsker du at få en indikation på hvor på skalaen det ligger, skal du finde nyvognsprisen i Danmark, for at kunne beregne prisen før registreringsafgift og markedsprisen på en tilsvarende model med afgifter i Danmark.

 

Eksempler på biler og priser

Pris i Danmark i 1978

BMW 528I

179.764 kr.

BMW 630 CS

306.172 kr.

Chevrolet Corvette

ca. 240.000 kr.

Datsun 260 Z 2+2

159.988 kr.

Mercedes-Benz 450 SLC

ca. 450.000 kr.

Pontiac Firebird Trans AM

ca. 170.000 kr.

Porsche 911 SC Coupé

346.400 kr.

Porsche 928

468.484 kr.

Kilde: Bil-Revyen.

Pris i Danmark i 1981

Audi Quattro

444.860 kr.

BMW 635 CSi

457.792 kr.

Chevrolet Camaro Z28

241.853 kr.

Datsun 280 ZX 2 + 2

212.995 kr.

Mazda RX7

174.999 kr.

Mercedes-Benz 280 CE

361.168 kr.

Pontiac Firebird Formula

ca. 210.000 kr.

Porsche 911 SC

493.867 kr.

Kilde: Bil-Revyen.

Hvad bilen kostede i Danmark som ny?

Hvis du ikke kender prisen på bilen da den var ny, har Det Kongelige Bibliotek scannet samtlige nummerer af Bil-Revyen fra 1965 til 2006. Her kan du finde nyvognsprisen på det pågældende tidspunkt i Danmark. Bemærk, at der kun er adgang via nogle biblioteker.

Når du har nyvognsprisen, kan du beregne hvad var bilen kostede uden registreringsafgift.

Eksempel med bil til kr. 350.000

1. 350.000 kr. = X + (15.000 kr. * 105%) + (X – 15.000 kr. * 105%) * 180%

2. 350.000 kr. = X + 15.750 kr. + 1,8X – 28.350 kr.

3. 350.000 kr. = 2,8X – 12.600 kr.

4. 362.600 kr. = 2,8X

5. X = 129.500 kr.

Mercedes Benz 200-serie W114 fra 1975. Import af brugte biler USA-importen.

VW Type 2 (T1)

Det var den hollandske Volkswagen importør Ben Pon, der fik ideen til en varebil, da han så fabrikkens transportenhed. Modelnavnet var T1, og bilen blev præsenteret første gang i 1949 og kom til salg året efter. I 1957 kom busudgaven og blev produceret frem til 1967 hvor den blev afløst af T2 versionen. Amerikanske VW entusiaster omtaler de forskellige busudgaver ud fra antallet af vinduer.

Hvad skal du betale i registreringsafgift?

Hvis du vil beregne hvad du skal betale i afgift, skal du bruge prisen på bilen i Danmark da den var ny, så beregner du hvad bilen kostede før registreringsafgiften. Dernæst skal du finde ud af, hvad handelsprisen er i dag, for en tilsvarende bil i Danmark.

Sådan beregner du overslag på registreringsafgiften. Download beregningsskemaet åben zip filen og derefter Excel filen. Indtast oplysningerne: Handelspris, nypris og afgiftspligtig værdi og klik på “Beregn”.

Beregningen er kun er vejledende, det er kun SKAT som kan beregne den endelige registreringsafgift.

For veteranbiler beregnes registreringsafgiften enten ud fra op til 75% af bilens oprindelige afgiftspligtige værdi som ny, eller ud fra bilens aktuelle handelspris. Den registreringsafgift der skal betales, vil være den laveste af de to beregnede registreringsafgifter.

Hvis du ikke kan finde prisen på bilen i Danmark da den var ny, kan det skyldes at der kun er importeret ganske få eksemplarer eller at den slet ikke blev importeret til Danmark på det pågældende tidspunkt. I det tilfælde vil SKAT vil lave en beregning og et skøn af, hvad bilen ville have kostet.

Bemærk, du ikke kan være sikker på resultatet af denne beregning. Kontakt SKAT, før du importerer din veteranbil, kun de kan hjælpe dig med hvad du skal betale i registreringsafgift.

Told og moms
Når bilen er ældre end 30 år, så anser man køretøjet som værende et samlerobjekt. Det betyder at man ikke skal betale told, og momsen reduceres fra 25% til 5 % af den samlede handelspris for bilen og fragtomkostningerne.

Mercedes Benz 200-serie W114 fra 1975. Import af brugte biler USA-importen.

Porsche 914

Porsche 914 var den første tyske serieproduceret sportsvogn med centermotor. Den blev en stor kommerciel succes og produceret fra 1969 til 1976. Der blev i alt produceret 115.631 biler, hvilket gjorde Porsche 914 til en af de bedst sælgende sportsvogne i perioden. De fleste blev eksporteret til USA, hvor Porsche 914 solgte særdeles godt.

Porsche 914 er i dag en eftertragtet og populær veteranbil, hvilket også ses af de mange 914-klubber verden over. Særligt eftertragtet er 914/6 modellen, der blev kun bygget i 3.338 eksemplarer i denne version.

Går dine veteranbil drømmer i retning af en Porsche 914, så er USA helt klart det land hvor du finder det største udvalg.

Originalitetskravet for veteranbiler er fjernet

Originalitetskrav som tidligere galt for veteranbiler er ophævet. Det gælder for veteranbiler som er mere end 35 år gamle og uanset hvornår veteranbilen er blevet afgiftsberigtiget.

Afskaffelsen betyder, at man nu kan få repareret sin veteranbil uden at komme i konflikt med afgiftsreglerne.

Ligeledes er det brændstoftillæg, som tidligere blev pålagt veteranbiler afskaffet. Overvejer du at importere en veteranbil, så slipper du nu for også at skulle betale det CO2 tillæg som tidligere blev opkrævet.

Jeg kan også hjælpe dig

Siden 2001 har jeg hjulpet danske kunder, både private og professionelle, med at finde biler og motorcykler her i USA og med at importere dem til Danmark. Jeg kan også hjælpe dig, så skriv endelig til mig hvis du har spørgsmål.

Kari og Thomas Lindow indehavere af USA-importen.
USA-importen
249 Faust Road
NC 28036 Davidson
Charlotte, North Carolina, USA.
Telefon: +1 704 942-7327
Mandag-fredag fra kl. 13.30 til kl. 23.30 dansk tid.
E-mail: info@usaimporten.dk

Vi har et tæt samarbejde shippingfirmaet Eimskip som står for alt det praktiske, når din bil eller motorcykel ankommer til Danmark.

Import af containergods til Danmark? Læs mere på USA-shipping, her hjælper vi private og virksomheder med transport og shipping af containergods.

© USA-importen 2017-2022. Udvikling og design: Admeex design

© USA-importen 2017-2022. Udvikling og design: Admeex design